Upprörd!

Efter att sent kommit hem från mormor slår jag mig ner i soffan för att titta på debattprogrammet på 4:an, kvällsöppet, där debatten ikväll handlade om de Svenska våldtäcktsmålen. Speciellt uppmärksammat efter en massa mediauppsåt kring den här Tito. Han och hans fru ställer upp för att för att bedyra Titos oskyldighet men mest handlar det om att Tito är sur på det Svenska rättsystemet och att det blivit en politisk fråga för Chile. Hum. Är det helt plötsligt skillnad på svenska misstänkta våldtäcksmän och utländska? Varför är det alltid en politisk fråga så fort det handlar om någon med utländsk bakgrund? Det har väl inte med saken att göra? Saken handlar om hurvida hans kuk varit i denna flicka mot hennes vilja eller inte. Inte om hans svarta, gula eller vita kuk varit där. För det spelar ingen som helst roll. Och nej Tito, det här är ingen politisk kupp mot dig och Chile. Det här är ett "vanligt" fall, där enda skillnaden är att DU är känd och även vittnena. Är han då skyldig? Ingen aning. Det är det bara han och tjejen som vet, och tyvärr så är det precis det som är problemet med sådana här fall. Speciellt när det hände för snart 9 år sedan. Det är trovärdighet och vittnen som spelar roll, inga sakliga bevis finns sällan efter så många år.
Nu till det som fick mig att flyga upp ur soffan och fram till bloggen.
Mycket har jag normalt att säga om Gudrun Schyman och hennes FI, men idag satte hon huvudet på spiken. Hon var saklig, påläst, lugn och respektingivande. "Mot" henne var då brottmålsadvokaterna Pelle Svensson och Leif Selbersky. Denna Pelle skulle jag utan att tveka kunna köra upp en stor svart löskuk i arslet på. Satan till mansgris och idiot var det länge sedan jag skådade i tv. Leif var iaf något bättre och saklig även om han fick pulsen att öka.. Men när denna Pelle börjar yra, gasta om att kvinnor tror att dom ska få en gräddfil i svenska rättsystemet för att dom är kvinnor blir jag så arg att jag kan koka. Tack gode gud för att jag är hemma och inte i den där studion för jag kunde se hur Gudrun var nära att tappa behärskningen i slutet även hon fast hon uppförde sig profissionellt som få hade kunnat då. Denna insnöade Pelle, lite för gammal, lite för trång tror på fullaste allvar att tjejer tycker det är roligt att anmäla oskyldiga karlar för våldtäckt. Självklart förekommer även det, som i andra mål, det är inte det som är frågan. Frågan är: Vi måste hjälpa kvinnor att anmäla, se till att dom inte blir kränkta i rätten, se till att fler mottagningar finns för offren på sjukhusen så att dom kan åka in och få sina kroppar undersökta och bevis dokumenteras så det blir SAKLIGA frågor i rätten. För självklart är det bättre än ord mot ord. Det förstår vi alla. Det äre ingen som vill att så fort en kvinna kliver in i rättsalen så ska männen fällas. Vi kräver en lika rättvis rättegång där vi ska bli lika mycket trodda, respekterade och uppmärksammade som männen. Pelle, läs min betoning på LIKA. Inte bättre, lättare. Jag börjar undra om herr Svensson har ett par lik i garderoben själv han inte vill ska komma ut... För mig är feminism: LIKA. Lika lön, samma behandling, lika i föräldra frågan. På gott och på ont. LIKA! Självklart är jag feminist. Det har inget med hår under armar eller truckflator för den som trodde det. Jag är fortfarande attraherad av män, jag vill fortfarande göra mig fin så som jag vill att dom gör sig fina för mig. För att både män och kvinnor vill vara speciella och smickrade. För att vi är lika, men i olika kroppar. Va inte så förbannat fyrkantiga. Det straffar sig.


Kommentarer
Postat av: Hasse

Ypperligt bra kommenterat, är glad att jag slapp se herr Svensson famla i sin dammiga verklighet. Njut av torsdagen!

2008-01-24 @ 00:05:21
Postat av: Annie

Det var förbannat bra skrivet! Skicka in det där till aftonbladet och expressen, dom kommer definitivt publicera det! FY SATAN VAD JAG ÄLSKAR DIG KVINNA. Vi mot världen!

2008-01-24 @ 13:49:11
URL: http://anypany.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback